MC tur Transsylvanien, Moldavien, Valakiet og Donau Deltaet. 2 august til 18 august.

TUREN ER UDSOLGT

MC. Tur. Fra den 02. august til den 18. august. – 16 dage (16 overnatninger) – Vi besøger landsdelene Transsylvanien – Moldavien – Valakiet og Donau Deltaet. Det er turen, mange har ventet på.

Turen er for alle, der ønsker at opleve en masse og at bo i en kombination af en stor by og ude på landet. Vi tjener ikke meget på turene, det er non profit – JS kører jo selv med og er stor mc-entusiast. JS har haft motorcykel i 56 år nonstop og har i nogle år kørt forskellige motorløb. Han er desuden bosiddende det halve af året i Rumænien, så han kender landet ud og ind. Vi kan derfor garantere, at I kommer til at opleve noget ud over det sædvanlige. Med os har vi en lokal pige, Rodica, der er kendt af mange motorcykelister i Danmark. Højdepunktet på denne tur er Europas tredje største Delta. Donau Deltaet. Det er her Donau dør som flod.

Deltagerne fra Jylland /Fyn kan mødes ved Otto Duborg syd for grænsen d. 31/07 eller 01/8. kl. 10:00.
Det er alt efter hvad I aftaler med de andre.
Deltagerne fra Sjælland kan mødes i Gedser kl. 08:30. Færge afg. kl. 09:00 ank. Rostock kl.ca. 11:00. Så er der ca. 250 km til rasteplads Walsleben. Den ligger, efter at motorvejene A 19 og A 24 er løbet sammen. Der kan alle mødes ca. 13:30. Vi tager forbehold for ændrede sejltider. Kontroller selv.

Man kan også lave sin egen overnatning. Vi kan anbefale Hotel Pavilon Bezrucova 222/68, 25101. Ricany, Czechia tlf. +420 323 631 073. Når I kører mod Brno på D1, Skal I køre fra motorvejen ved skiltet mod Ricany. Så er der 6 -7 km – Bare I er på Hotel Gastland inden kl. 17:00 d. 02. august 2019.

HALLO. Det var 02. august inden kl 17:00.

Hvis I ikke vil køre så langt, har vi fundet et godt sted nær Dresden. Gasthof Hilling, Markt 13, 01816 Bad Gottleuba. Tlf. 035023/62257 – Email. Info@gasthof-hillig. de – www.gasthof-hillig.de. Det ligger lige op ad Autobahn 17. Her skal I have et eller andet, hvor der står JS REJSER på. Så får I overnatningen til den pris, der er gældende i år 2018. – Så har I jo 2 overnatninger, inden vi mødes.

I må køre, lige hvor I vil. Og hvornår i vil – Bare I er på Gæstland 10 km. før Budapest inden kl. 17:00!
Det er afkørsel 22. Så køre i under motorvejen over på en anden side
OBS. Husk at købe Vinette (Vejskat). Når I kommer til Ungarn, der skal I betale vejafgift. Men her får I ikke et klistermærkat. – I skal have nummeret på jeres nummerplade med ind til kassen på den første tankstation, så får I en kvittering, som skal gemmes i et år. Der er fotovogne, der ser efter, om I har betalt. Det er normalt billigst at købe for en måned.
Ank. Gastland M1 Hotel & Restaurant, fredag 02 august 2019 inden kl. 17:00 (M1 motorvejen ca. 10. km før Budapest.).
GPS coordinates: N 47°29’46.16′′ E 18°48’59.36′′ – Address: Páty, M1-es autópálya 22-es km, 2071 Hungary. Denne overnatning er med 1⁄2- pension og er regnet ind i prisen. Fredag aften veksler vi penge, JS vil fortælle om vores tur, og vi præsenteres for hinanden. Så skal vi hygge.

OBS. Husk at tanke på den nærliggende tank inden I holder fyraften.

Dag 2. Lørdag d. 03.08 Afg. kl. 09:00. Vi kører uden om Budapest. Ad motorvej til grænsen ved Nâdlac.

Derfra til byen Timisoara. Byen er kendt for, at revolutionen i 1989 i Rumænien startede her.
Den dag skal man selv sørge for frokost. Vi holder og tanker, så kan man købe et elle andet på tankstationen. Ud på eftermiddagen kommer vi til hotel Perla. – Derefter er der fri resten af dagen til at studere byen.
Vi mødes kl 19:30 til aftensmad. Km. 375.

Dag 3. Søndag. d. 04.08. Afg. kl. 10:30. Så er der afgang på gåben til stedet, hvor Europas historie blev ændret. Vi kommer til at stå lige der, hvor Rumæniens revolution startede. – Derefter gælder det den Ortodokse katedral. Så går vi tilbage på en restaurant, hvor vi får en frokost med lidt vin til.
Efter frokosten er der besøg på et lidt specielt museum. Her vil vi se og høre alt omkring folkets modstand imod Ceausescus diktatur og kommunismen i Rumænien.

Derefter er der frit slav. Vi mødes om aftenen til Aftensman på hotellet PERLA kl 10:30.

Dag 4. Mandag. d. 05.08. Afg. kl. 09:30 Vi stopper ved en privat familie der har en pension med udsigt til Donau ”Deian”. Her spiser vi frokost. Vi har nu en flot udsigt over Donau.
Efter frokost er der dømt sejltur på Donau. Vi sejler nu på grænsen mellem Rumænien og Serbien.
Der er en øl eller vand til hver som er sponsoreret af JS. Det er helt udsædvaneligt!

Vi har 1⁄2 pension på stedet. Det er jo her, at HC. Andersen har sejlet. Det er lidt af et forsøg vi gør her.

Det er jo Donau der er temaet på turen. Km. ca. 138.

Dag 5. Tirsdag d. 06.08. kl. 09:30. På en fantastisk tur ud i bjergene og en flot natur, som Rumænien er rig på. – Frokost bliver i en by i bjergene, Anina. Her bliver der tid til at gå en lille tur. Vi kommer igen til at køre langs Donau. Uha, det bliver en flot tur. Vi har aldrig været der før. – Det bliver lidt spændende. Km. ca.160.

Dag 6. Onsdag d. 07.08 Afg. kl. 09:00. Først til Jernporten, et gigantisk vandkraftværk. Sat i gang i 1956 af Ceausescus forgænger Gheorghe Gheorghiu Dej og Josef Bronc Tito. Byggeriet af projektet begyndte i 1964 og var færdig i 1971. Startet op i september 1972. Lavet som et venskabsprojekt mellem Rumænien/Jugoslavien, med et kæmpe hydroelektrisk projekt til fremstilling af strøm, 1000 megawatt til hvert land. Samtidig er det en international grænseovergang.
Det efter til Orsova der er en havneby. Så på vej nr. E70. Vi besøger Herkules. Videre på vej nr. 67D til Tàgu Jiu. Her har vi en let frokost. Så går det videre på vej 67 Râmnicu Vâlcea. Så er det på vej E81 til Pitesti. Som jo er den by hvor Dacia bilerne bliver fremstillet. De startede i 1966 med Dacia 1100 og 1300. Efterligninger af Renault. Denne produktion stoppede i 2004. Så overtog Renault 80 % af virksomheden. Nu er der 13.000 ansatte med en produktion på 35.000 biler om året.
Derudover bliver Ford B. Max lavet der. Samt motorer, gearkasser m. m. Dertil komme en masse underleverandører. Det er godt for Rumænien.
Vi finder motorvejen mod Bukarest. Vi ender i den gamle hovedstad Târgoviste på Hotel Valahia, hent på aftenen efter ca. km. 430

Dag 7. Torsdag d. 08/08. Afg. kl. 10:00 til kasernen hvor Elena og Nicolaie Ceausescu blev henrettet. Her vil JS vise rundt og fortælle, hvad der skete. Det var herfra, vi i 1989. med gru, så i dansk TV så en primitiv retssag mod ægteparret for åben skærm. Vi går tilbage til hotellet, her får vi en Burger udleveret. Så køre vi en tur. MEN vi siger ikke hvor? – Her vil JS. fortælle en gevaldig historie. Jeg tror, at der hvor vi komme giver de kaffe.

Derefter køre vi hjem på hotellet så er der slap a. – Hvis vi/i føler for det kan JS gå en tur med jer og få lidt historie. Der hvor vi er nu, er den gamle hovedstad.
Om aftenen har vi bestilt en rigtigt MC. menu. Km. ca.50

Dag 8. Fredag d. 09/08. Afg. kl. 10:00. Vi kører til Nicu. Det er en god gammel ven til JS. – Vi hygger os lidt med familien. Får noget godt at spise. Besigtiger familiens lille jordtilliggende. Det lille besøg vil i ikke glemme foreløbig. Så går turen mod Tulcea. Vi kommer til Hãrsova, her samler de 2 Donau arme sig. Vi kører over Donau. tankning i byen Slobozia. Hen under aften kommer vi til Tulcia og Hotel Europolis, som ligger meget tæt på midtbyen.

Vi befinder os nu ca. 2850 km fra Donaus ”fødested” i Sydtyskland. Donau udspringer i Schwarzwald ved byen Schwenningen, derfra forsætter floden til Ulm, Regensburg, Passau i Østrig til Linz, Wien, videre til Bratislava ind i Ungarn til Budapest, hvor den drejer mod syd til Serbien, Beograd. Derefter danner den grænse mellem Serbien og Rumænien og mellem Bulgarien og Rumænien. Ved Calarasi drejer floden mod nord og deler sig i 2 flodarme. Donau løber videre i 2 arme op til Braila, hvor løbene samles igen, videre til havnebyen Galati, og derefter danner den grænse mellem Rumænien og Ukraine. Ved Tulcea fordeler den sig i 3 arme. OG HER STÅR VI SÅ, HVOR DONAU DØR, ved Europas tredjestørste delta. ca. 340 km.
Her er vi så har 4 overnatninger.

Dag 9. Lørdag d. 10/8 Afg. kl. 09:00. Vi skal sejle 2 – 3 timer i en katamaran i en natur, der nogle steder minder om at sejle i junglen, vi har øl vand med om bord. Så er der dømt slap a. JS og Carmen vil fortælle lidt om Deltaet. – Som jo er Europas tredje største. Omkring kl. 13:00 er der en dejlig frokost på en terrasse eller på et kloster
Med udsigt ud over en del af deltaet, her er lidt vin inkl. i rejsen.

Tag evt. en trøje og jakke med/på. Det kan være både varmt og køligt. Resten af dagen er fri.

Dag 10. Søndag d. 11/08 Afg. kl. 10:00 i en lille privat båd tilhørende en af mine venner. Vi tager frokost med på båden. Eller spiser på en restaurant på Milan 23. Vi har drikkevarer med om bord som man kan købe. Det bliver helt privat. Vi skal have en rigtig MC- hyggedag, er I med på det??. Rodica samt jeg selv vil sørge for, at det er en tur, I vil huske. Rodica vil lege havfrue. Det er helt sikkert et nyt tiltag.

Vi sejler hjem, når vi føler for det. Men det er en dag tur. Resten af dagen kan bruges til at kikke på byen eller afslapning hjemme på hotellet.

Dag 11. Mandag d. 12/08 Afg. kl. 09:00. Så sejler vi igen. Evt. sammen med andre. Ellers bliver det igen i Daniels

båd. Det bliver sandsynlig en tur til den sydelige kanal Sf. Gheorghe. Eller den nordlige kanal mod Ukraine. Der er frokost på båden, eller vi lægger til på en ø.
Her får i nogle oplevelser der er svært at forklare på et stykke papir.

Dag 12. Tirsdag d. 13/08. Afg. kl. 10:00. Så skal vi sige farvel til Daniel, som er manager for Europolis og min gode ven gennem ca. 18 år.
Vi kører til havnebyen Brâila, her skal vi sejle over Donau. På vej 2B. Vi kører til en familie, som har lavet frokost til os, og det er bare super. Derefter til en af de tyske byer med en af de befæstede kirker, her skal vi bo på en Pension Oficial, I byen Prejmer. Km. 345.

Dag 13. Onsdag d. 14/08. Afg. 09.30. Vi køre til en landsby der hedder Viscri. Her har prins Charles et hus. Det er større end mit det er jeg sur over. Her skal vi have frokost.
Så køre vi til en perle af en by Sighisoara. Det er her, DRACULA er født. Det er en udsædvanlig by at besøge.
Her skal vi bo på Hotel Krone 2 nætter. Her er ejeren Kongetro og MOTORCYKEL – entusiast han har en helt usædvanlig Honda håber han er hjemme. I alt 170. km

Dag 14. Torsdag d. 15/08. Afg. kl. 11:00. Så er der tid til at gå en morgentur i byen. Vi kører nemlig i et saksertysk område. I ca. 1150. kom der tyske indvandrere til Transsylvanien. Så der er ca. 20.000 tysktalende i området.
Til den saksertyske by Saschiz. Vi er nu midt i et saksertysk område.
Vi går en tur i byen.

Derefter kører vi til en af de velbevarede borge fra Darkertiden hedder Rupea. De rumænernes forfædre.
Vi skal have frokost her i byen. Det bliver en oplevelse. – Vi kommer nu igennem små landsbyer. Dacia, Jibert, Lovnic, Soars, og Fâgâras. Der er en af de 7 tyske befæstede kirkeborge. Vi tager en lille pause her.
Vi kører videre til byen Agnita, her bor mange sigøjnere. Vi tager et fotostop.
Så går turen tilbage til Sighisoara og vi er blevet mange oplevelser rigere. Km. ca. 200.

Dag 15. Fredag d. 16/08 Afg. kl. 09:30 til Teius.. Derefter kører vi til nogle venner, JS. har haft nu i 22 år.
Her skal vi have frokost. De, der har lyst, kan gå hen og besøge Jørns hus ”Slottet”.
Så kører vi videre til en god ven af mig. Han har en privat pension og det er en perle at bo på. Vi bor her de sidste 2 nætter. Km. ca. 295

Dag 16. Lørdag d. 17/08. Afg. kl. 09:30. Til Fildu de Sus. Her skal vi se en af de gamle trækirker. Vi er inviteret til at spise hos præsten i byen. Så besøger vi byens smed. Jørn er gudfader til hans datter. Så hun bliver glad når vi kommer på besøg. Om aftenen kl. 19:00 skal vi have en festlig afslutningsmiddag, hvor der er lidt vin inkluderet i prisen. Der vil, hvis vejret tillader det, blive grillet lækkert kød. Km. ca. 70

Dag 17. Søndag d. 18/08. Afg. kl. ????????? – Mod Danmark

Pris inkl. Næsten fuld pension. Drikke vare til alle frokoster – 1 st. dag Der er 16 overnatninger Kr. 7.990
Enkeltværelses tillæg Kr. 2.395
Prisen dække IKKE benzin, vejskat, Evt. P. plads, Drikkevare om aftenen
Beløbet betales 14 dage efter modtagelse af rejsebeviset, da det er nonprofit rejse betaler man hele beløbet.

Ved afbud inden 30 dage før afgang fratrækkes 250 kr. i gebyr.
Ved afbud efter 30 dage tilbageholdes hele beløbet. Der er fordi at nogle hoteller skal vi betale forud Skulle rejsen blive aflyst, vil man få alle pengene tilbage senest 14 dage før afgang.
Nu tænker I ”De da helt vildt” — I får, når vi mødes, Landkort over Rumænien.
Med er. JS og Rodica som lokal guide i Rumænien. Alle entréer.
Afstand Kruså – Gæstland Ca. km. 1490 – Rumænske grænse Bors – Kruså ca. 1750 km.
Min. MC. deltager 10. – Max 15 MCèr.

Jae det er så bagsiden

FORCE MAJEURE
Vi tager selvfølgelig forbehold for ting, der sig, og som vi ikke har nogen indflydelse på.
Vi tillader os naturligvis det sædvanlige forbehold for force majeure: krig, strejker, blokader, naturkatastrofer eller andet, som vi ikke har nogen som helst form for indflydelse på.

REJSEFORSIKRING:

Vi gør jer opmærksomt på, at det gule sundhedskort er helt bortfaldet ved udlandsrejser. Ved rejser inden for EU skal man altid medbringe det blå sundhedskort, men vær opmærksom på, at det blå
EU-sygesikringskort ikke dækker udgifter til hjemtransport, og i nogle lande heller ikke alle udgifter til sygetransport. Hvis du ønsker at få dækket alle udgifter til syge- og hjemtransport i forbindelse med sygdom eller dødsfald, skal du tegne en privat rejseforsikring. Vi erfarer, at næsten alle har det inkluderet i deres private forsikringer, men man bedes kontrollere det.

Når du rejser til lande uden for EU (i vores tilfælde Ukraine og Republik Moldova) dækker hverken det gule eller blå kort. Hvis du ønsker at være dækket af en sygeforsikring under rejse til disse lande, bør du tegne en privat rejseforsikring hos dit forsikringsselskab.
For sygdom, ulykkestilfælde, forsinkelse og bortkommet, stjålet eller beskadiget bagage samt andre uregelmæssigheder kan der ikke kræves erstatning hos Jørn. Det er altid rejsedeltagerens eget ansvar at sørge for at have de ønskede forsikringsdækninger. Det er meget vigtigt at pointere, at det er et privat arrangement, som jeg, Jørn Sørensen foretager. Derfor er der ingen fortjeneste på de rejser. Det er kun for MC- kammeratskabs skyld